מלחמת השחרור אלחנן ענני 71ב
13.5.1948 תצלום אחרון של סיירי הגדוד טרם שעלו למשוריין שהוביל אותם למשימה שלא צלחה. ועדות אחד הלוחמים.
למעלה ומשמאל:
ראובן מנדל הנהג. לא עלה על המשוריין כי נהג חברת החשמל (לה היה שייך המשוריין) התעקש לנהוג, החליף את מנדל, ונהרג. לוחם נוסף שלא זכור בשמו, שרד. דוד גראד, לא נפגע. אליעזר דובדבני מפקד הכוח, נפצע קל. שמואל שמואלי, נפל. ניסים אבדלה (ניסן אורן), נפגע בעיניו. שני לוחמים שלא זכורים בשמם, אחד מהם נפל. ישראל סקלי, נפל.
למטה ומשמאל:
אלכס זמברג מהמודיעין, נפצע והתעוור בעין אחת. יענקל'ה לובר, נפל. יעקב טרון (ירון), נפצע קשה בראשו, החלים וחזר ליחידה. יענקל'ה פנחסוביץ' (דורון), נפצע והתעוור (לאחר שנים עבר ניתוח בארה"ב וראייתו שוקמה חלקית). זאב שטרן, נפל.
עדות הסייר ניסן אורן:
ניסן אורן, אז ניסים אבדלה, צעיר יליד בולגריה שעלה ארצה ב 1944, צורף לקבוצת הלוחמים הותיקים של סיירי גדוד 33 לאחר הכשרה מזורזת. הייתה לו הכרות טובה עם השטח שעתיד להכיל את המערכה לכיבוש כפר סבא הערבית. הוא וחבריו קיימו סיורים אלימים באזור כבר ימים קודם לקרב עצמו כדי לגלות מקורות ירי ועמדות אויב.
הקרב החל בשעות הבוקר המוקדמות של יום חמישי (יום לפני הקמת המדינה. לכן גם נקרא המבצע כולו - "מבצע מדינה") אבל רק בשעות אחה"צ, עם דמדומים, העלו את הסיירים על משוריין כשהמטרה – חילוץ כוח ש"נתקע" בחסימה בנבי ימין.
המשוריין שהיה שייך לחברת החשמל, היה למעשה משאית שהולחמו לה לוחות פלדה בשיטת הסנדוויץ' כאשר בין הלוחות שכבה בת אינצ' אחד של עץ וכך, אמרה הקונספציה, יבלמו הקליעים (על פגיעות פגזים חודרי שריון לא חשבו כמובן). ל"חברה" גם לא הייתה כל הכשרה ולא ניסיון בלחימה ממשוריין. ניסן היה מקלען ותפס את מקומו ליד מושב הנהג ואשנב הירי לפניו. אחרי כברת דרך, זיהו מולם משוריין אויב מסוג "טו-פאונדר". ניסן פתח באש מהמקלע שבידיו (מקלע רק"מ פולני) אבל כמובן שלא היה כל סיכוי לבלום כך שריון. ממרחק של כ 200 מטר נורה הפגז הראשון מה"טו-פאונדר". היה הבזק ואחריו נורה פגז שני. שניהם פגעו במשוריין שהחל לבעור. ניסן מצא את דרכו החוצה מהפתח האחורי כך שלא היה חשוף לאש נוספת וקפץ לתוך תעלה בצד הדרך. מהפגז הראשון נפגע בעיניו ומהשני מרסיסים באחוריו. חברו הטוב יענקלה פנחסוביץ' שישב מאחוריו, נפגע מרסיס שחתך אותו לרוחב הפנים ופגע בשתי עיניו. נהג המשוריין, איש חברת החשמל שהתעקש לצאת למשימה במקום הנהג הקבוע של הסיירים, נהרג, ואיתו הלוחמים כפי המפורט לעיל.
נמסר ליוסי עופר במספר פגישות בקיץ 2012 בביתו של ניסן ברמת אביב.
