קו הרכבת מיפו לירושלים מבשר קידמה 4ב
כמה מילים חשובות ובהומור דק על "חבלי הלידה" של הנסיעה ברכבת מיפו לירושלים כותב שמואל אביצור בספרו "נמל יפו בגאותו ובשקיעתו", הוצאת "מלוא", ספטמבר 1972 (עמ' 71):
"שינוי יסודי התחולל בספטמבר 1892, עם פתיחת מסילת הברזל מיפו לירושלים. חלק ניכר של הצליינים, ולמעשה כמעט כולם, נסעו ברכבת. רק תיירים בעלי יכולת ויומרה העדיפו לעשות את דרכם ברכיבה על סוס, דבר שממילא היה הכרחי בחלקים שונים של הארץ שהיו חסרים מסילות ברזל וכבישים. חלק לא מבוטל של בני הארץ, ובייחוד מיהודי ירושלים, הוסיף להשתמש בדיליז'אנסים ועגלות שמחירי הנסיעה בהם ירדו ומהירותם גדלה (בגלל החלפת הסוסים בשער הגיא). כל מי שחס על ממונו, ואשר זמנו לא נמדד בכסף, העדיף לנסוע 10-12 שעות בדיליז'אנס (ולא לשלם דמי נסיעה עבור ילדיו) תמורת דמי נסיעה פחותים ממחיר כרטיס במחלקה השניה ברכבת (שלישית לא היתה)".
