נמל יפו, שער הכניסה לארץ ישראל 20

1925, פסי מסילת הרכבת הזעירה נראים טבועים בכביש, בצידה השמאלי התחתון של התמונה, ה"מינרט" של מסגד מחמודיה מזדקר מעל. התמונה היחודית הזאת מספקת מבט נדיר לקטע נסתר של תוואי המסילה שהניחו הבריטים לאחר כיבוש העיר ב 1917. מסלולה של הרכבת הזעירה שהתחיל בפתחו הצפוני של הנמל, "טיפס" מזרחה בשיפוע מתון דרך סמטאות העיר הצרות והשוקקות (חלקן נפרצו והורחבו כאמור ע"י השלטונות התורכים בעצם ימי מלחמת העולם), פנה דרום-מזרחה, משיק (מצפון) לחאן מחמודיה (בשנות החמישים והשישים היה למשכנו של מועדון הלילה המפורסם "אריאנה" עד שזה נשרף ונהרס ב 1966) ולבנין המפואר של בית המשפט העות'מני (שופץ ושוחזר, רח' רוסלאן 14 כיום) ולמסגד מחמודיה עצמו, ואז פנה שמאלה (מזרחה שוב), אל עבר נקודת המפגש שלו עם רחבת "כיכר השעון". הבנין הדו-קומתי הצמוד למסגד שימש גנזך ביהמ"ש העות'מני, הוא ניצב במקומו עד היום, אך נכון לעת הזאת, אינו ברשות הוואקפ.
במרכז התמונה ניתן להבחין גם במבנה המשושה, מחופה השיש, של הסביל - רהט מי הטהרה לבאי המסגד - אשר נבנה בשנת 1815 ע"י מושל יפו מוחמד אגא א-שאמי המכונה "אבו נבוט" (שופץ ושוחזר ב 2012).

מידע-נוסף2

נמל יפו, שער הכניסה לארץ ישראל 20

1925, פסי מסילת הרכבת הזעירה נראים טבועים בכביש,…

נמל יפו, שער הכניסה לארץ ישראל 20א

המשכו המדויק של מסלול הרכבת הזעירה (ה"טרזינה") דרך…