מוסדות חינוך בארץ ישראל ה גמנסיה נורדיה 1א

מנהל הגמנסיה שמואל (שרייער) שרירא עלה ארצה עם אשתו ושתי בנותיו מהעיר רובנה שבחבל ווהלין, פולין, ב 1925. היה ממנהיגיה הציוניים הבולטים של קהילתו, מחנך ומנהל בית ספר, חוקר תרבות ישראל, עורך עיתון ועוד (ראו תעוד אודותיו בערך "עיירות ווהלין אוסטרוג"). לאחר עלותה ארצה ושהות קצרה בחיפה, עברה המשפחה לתל אביב וקבעה את ביתה ברחוב הים (לימים הרב קוק). בתחילת דרכו בארץ היה שרירא מורה בגמנסיה "בנימינה" לבני איכרים בראשון לציון שזה אך נוסדה ולאחר מכן מנהלה. את גמנסיה "נורדיה" (נקראה במקור "גמנסיה לעם") יסד ב 1927, אז הגמנסיה השלישית בתל אביב, אחרי "הרצליה" ו"גאולה". מבנה הקבע היפה של הגמנסיה ניצב עד היום ברחוב יוחנן הסנדלר מספר 18.

יד ימינו של שרירא ב"נורדיה" היה המזכיר/המורה ח.ב. (חיים בנציון) אילון, עמית ורע של שרירא עוד ברובנה עירם. אילון בין היתר החליף את שרירא בעמדת עורך העיתון היהודי הנודע - ה"ווהלינער לעבן" (חיי ווהלין) - לאחר עלותו של זה ארצה. ב 1933 עלה גם אילון. בתו הצעירה של שרירא, הסופרת פורצת-הדרך שושנה שרירא, נמנתה על בוגרי הגמנסיה.

ארבעה ספרים פרי עטו של שרירא, שלושת הראשונים נכתבו ביחד עם שמואל הר (Herr), אף הוא מורה ב"נורדיה", חלק מהמפעל החינוכי לחיבור ספרי לימוד שנתקיים בגמנסיה:

"מבוא לספרות העברית העתיקה", ש. הר וש. שרירא (שרייר), הוצאת הגמנסיה "נורדיה", תל אביב, תרצ"ב.

"תולדות הספרות התלמודית", ש. הר וש. שרירא, הוצאת "השכלה לעם", תל אביב, תרצ"ז.

"מבוא לספרות הישראלית העתיקה: הספרות הגנוזה והחיצונית", הוצאת "אמנות", תל אביב, תש"ז.

"מבוא לכתבי הקודש", שמואל שרירא, הוצאת "מבואות", תשט"ו. (כונס ויצא לאור לאחר מותו).

מידע-נוסף2

מוסדות חינוך בארץ ישראל ה גמנסיה נורדיה 1

תחילת מסעו הפדגוגי הגדול של שמואל שרירא בארץ…

מוסדות חינוך בארץ ישראל ה גמנסיה נורדיה 1א

מנהל הגמנסיה שמואל (שרייער) שרירא עלה ארצה עם…
error: Alert: Content selection is disabled!!